Tendenserne for forretningsmodel for open source og leverandørejet software

Open source software har været her i lang tid. Populariteten stiger nærmest fra dag til dag, og har nået et sådant niveau, at det er svært at finde et domæne, hvor der ikke findes open source alternativer. Virksomhederne er i stigende grad tilbageholdende med at købe leverandørejet software på grund af de medfølgende licensomkostninger. I mange tilfælde synes open source-software til at være en farbar vej.

Open source er ikke gratis. Open source har sin egen forretningsmodel til at generere indtægter, for at leverandørerne kan forblive økonomisk levedygtige. Nogle open source software leverandører får indtægter ved at tilbyde to versioner af deres software. En af de versioner er gratis, men kommer med begrænsede funktionaliteter. Den anden version er licensbaseret og har ekstra funktioner. Når brugeren bliver vant til den gratis version, kan de vælge den licensbaserede version. En anden model er, at der kun findes en (gratis) version, og at leverandøren yder service og support mod betaling.

De leverandører, der leverer proprietær software, generere indtægter ved at sælge produkter. De får profit, ikke blot ved at sælge softwarelicenser, men også fra at levere ekstra service og support. Der har været en tendens til at generere overskud fra leverandørejet software, og virksomhederne søger til stadighed nye veje til at fastholde markedsandele i et stærkt konkurrencepræget miljø.

Proprietær software taber konstant terræn på grund af intens konkurrence fra open source software. Ligesom open source software, tilbydes leverandørejet software nu ofte i en gratis version. Firmaerne der sælger proprietær software, har gratis versioner af deres software i form af “Express udgaver”. Med expres-versioner følger hverken service eller support. Denne forretningsmodel er den samme som open source-modellen, hvor der findes gratis versioner, men hvor service og support kan tilkøbes.

Den nuværende tendens viser stigende popularitet af open source som tvinger leverandørejet software til at gentænke deres salgsbaserede indtægtsmodeler. Brugen af ​​Express Editions og indtjening fra service og support er et tegn på den nye forretningsmodel. Den proprietære software bliver nødt til løbende at komme med innovative idéer til at opretholde sit greb om markedet.

Om leif

Leif Lodahl Leif er certificeret PRINCE2 projektleder og har mange års erfaring inden for dette felt. Desuden er det Leif, der styrer aktiviteterne omkring LibreOffice (tidligere OpenOffice.org), og det er her Leif er på hjemmebane. På dette felt har Leif erfaring med både rådgivning, konsulentarbejde og undervisning. Leif Lodahl er manden, der står i spidsen for Libreoffice i Danmark, og han er en hyppig deltager i debatten omkring LibreOffice og open source.
Dette indlæg blev udgivet i Kontorblokken, Open Source og tagget , . Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.